Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 10 adviezen
OFFERTES EN CONTRACTEN - VOORSCHOT
De klant betaalt uw voorschotfactuur niet, en dan?
Na de ondertekening van uw offerte stuurt u een voorschotfactuur aan de bouwheer. Kunt u dan weigeren om de werken te starten als die factuur niet betaald wordt? Waarom is het belangrijk om goede afspraken te maken? Meer...
OFFERTES & CONTRACTEN - VOORSCHOT
Goede afspraken over uw gevraagd voorschot!
In de praktijk zal u vaak een voorschot willen vragen om te vermijden dat uw klant u achteraf niet betaalt. Rekent u dat voorschot dan aan op uw eerste of laatste factuur? Wat kunt u doen als uw klant uw voorschot niet (tijdig) betaalt? Meer...
OFFERTES & CONTRACTEN - VARIA
Eerst serieuze aanbetaling doen, dan werk ik af…
Een klant wees uw collega bij het einde van de werken erop dat hij nog een paar kleine zaken moest afwerken. Volgens de rechter hield de klant terecht 3/4 van de afgesproken prijs achter. Gaat dat niet wat ver? Wat is er voor u van belang? Meer...
RECHT - EIGENDOMSVOORBEHOUD
“Niet betaald, dus nog van u,” geldt niet al te vaak…
Als uw klant u niet betaalt, dan kunt u met een zgn. eigendomsvoorbehoud uw geleverde materialen in principe terug ophalen. Cassatie was daar onlangs echter niet al te soepel in. Hoe gaat u daar het best mee om? Meer...
ONROEREND GOED - VERKOOP
Slechts 5% voorschot bij tekenen verkoopcompromis?
Een collega informeerde hoeveel voorschot hij mocht of moest vragen bij de verkoop van een huisje dat hij aan het renoveren was. Moet dat 5% zijn of mag dat eventueel ook méér zijn? Welke regels spelen daarbij een rol? Meer...
SLECHTE BETALERS - VARIA
Slechte betalers het achteraf betaald zetten…
Volgens een recente enquête heeft 96% van de aannemers last van slechte betalers. Kunt u het slechte betalers achteraf op de één of andere manier betaald zetten of komt het er vooral op aan om betalingsproblemen te vermijden? Meer...
SLECHTE BETALERS - VARIA
Valt uw klant onder een collectieve schuldenregeling?
Door de economische crisis piekt het aantal nieuwe collectieve schuldenregelingen, zo was recentelijk in de pers te lezen. Kunt u te weten komen of ook één van uw klanten daaronder valt? Hoe kunt u problemen vermijden? Meer...
OFFERTES & CONTRACTEN - VERBREKING
Niet beslissen is verbreken, toch?
Klanten tekenen tegenwoordig weleens een offerte en blijven dan ‘onbeslist’ over de details, waardoor u niet kunt starten. Is dat dan contractbreuk, waardoor u recht heeft op een vergoeding? Hoe blijft u niet met lege handen achter? Meer...
OFFERTES & CONTRACTEN - VOORSCHOT
“Kunt u mij op voorhand betalen a.u.b.?”
U overweegt om voortaan een voorschot te vragen aan uw klanten. Kan dat eigenlijk zomaar en hoe pakt u dat het beste aan zodat u ook effectief betaald wordt? Meer...
RECHT - VOORSCHOT
Voorschot niet betaald? Spijtig…
U komt met een klant overeen dat hij voor de start van de werken een voorschot zal betalen van 15%. Wat als het voorschot dan finaal niet betaald wordt? Mag u dan resoluut weigeren om met de werken te beginnen of moet u toch opletten? Meer...