Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS - INHOUDINGEN

Eigendomsvoorbehoud inlassen voor slechte betalers

Heel wat aannemers hebben een zogenaamd eigendomsvoorbehoud in hun algemene voorwaarden staan. Wat is dat precies? En hoe kunt u daar uw voordeel mee doen? Meer...

SLECHTE BETALERS - INHOUDINGEN

Werf stilleggen zo u vreest dat klant u niet zal betalen?

U bent aan de slag op een werf en hoort dat de klant in zeer slechte papieren zou zitten. Mag u dan de werf stopzetten en zich beroepen op ‘exceptie van niet-uitvoering’, ook al is er geen betalingsachterstand? Wat heeft het nieuwe verbintenissenrecht op exceptie van niet-uitvoering u vanaf 1 januari 2023 te bieden? Meer...

SLECHTE BETALERS - INHOUDINGEN

De werken stoppen als de bouwheer niet betaalt?

De bouwheer betaalt uw factuur niet op tijd. Kunt u dan de werken zomaar stopzetten? Welke afspraken kunt u daaromtrent maken in het aannemingscontract? Wat zegt het nieuwe Wetboek Verbintenissen daarover? Meer...

RECHT - VARIA

Niet-erkend, dus mag uw klant 5% borg inhouden?

Sinds kort gelden er nieuwe regels rond de borgstelling voor werken die u als niet-erkend aannemer uitvoert. In welke mate is zo’n borgstelling verplicht? Wat als uw klant op uw eindfactuur 5% als waarborg inhoudt? Meer...

LASTIGE KLANTEN - UITVOERING WERKEN

Hoezo, een andere aannemer doet de herstelling wel?

Uw werken zijn rond op enkele kleine details na. Binnen welke periode moet u ook die in orde maken? Kan uw klant na een bepaalde periode zonder meer een andere aannemer op uw kosten laten verder werken? Meer...

SLECHTE BETALERS - INHOUDINGEN

Over de brug met die ingehouden 5%!

Uw collega-aannemer voor wie u regelmatig in onderaanneming werken uitvoert, houdt op uw facturen telkens 5% ‘borg’ in. Mag hij dat eigenlijk wel? Wanneer moet hij die ingehouden 5% finaal wél betalen? Meer...

LASTIGE KLANTEN - GEBREKEN

Eerst een akkoord, de factuur volgt...

Zodra uw factuur in handen komt van uw klanten, ­herinneren ze zich plots nog een aantal ‘klachten’. Hoe blijft u dergelijke lastige klanten een stap voor? Meer...

BANK - BORGSTELLING

Een bankgarantie voordat u mag beginnen te werken…

Uw klant wil er zeker van zijn dat u goed werk levert en eist daarom een bank­garantie van u. Bent u verplicht om daarop in te gaan? Zijn er eventueel goedkopere alternatieven voor een klant die kost wat kost op zeker wil spelen? Meer...

CONTRACT - BETALINGSVOORWAARDEN

“Ik betaal contant, dus gaat er 2% af van de prijs…”

Een aantal van uw collega’s voorzien standaard een korting voor klanten die contant betalen. Hebben uw klanten daar sowieso recht op en over hoeveel korting spreken we dan? Even kijken waar u rekening mee moet houden. Meer...

HET OVERKWAM UW COLLEGA - SLECHTE BETALERS

De rest volgt na betaling…

Een collega had een afgewerkte keuken geplaatst tot grote tevredenheid van de klant. Om er zeker van te zijn dat hij betaald werd, hield hij het laatste deurtje echter achter de hand. Mag dat wel en kunt u dat dan eventueel ook? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator