Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

GRONDIG ONDERZOCHT - AANSPRAKELIJKHEID

Wie draait op voor het slecht functioneren van een toestel?

Stel dat een toestel tijdens een heelkundige ingreep gebreken vertoont, waardoor een letsel bij de patiënt veroorzaakt wordt. Bent u als chirurg of het ziekenhuis dan aansprakelijk? En is het eventueel mogelijk om uw aansprakelijkheid nog door te schuiven naar de producent of een andere derde? Een recent vonnis licht toe... Meer...

BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID

Telefonische triage of diagnose en uw aansprakelijkheid

In de media doken begin april 2020 verhalen op van familieleden van overleden coronapatiënten die de huisarts verweten niet langs te zijn gekomen en/of verkeerd ingeschat te hebben aan de telefoon. In welke mate kan uw aansprakelijkheid in dergelijke gevallen effectief in het gedrang komen? Meer...

INFORMATIEVERPLICHTING - AANSPRAKELIJKHEID

Alcoholverslaving en rijbewijs: heeft u een rol te spelen?

Stel, een patiënt gebruikt de laatste tijd overmatig alcohol en blijft toch nog met de auto rijden. Moet u als behandelende arts in zo’n situatie initiatieven nemen naar het (intrekken van het) rijbewijs toe? Deze vraag werd voorgelegd aan de Prov. Raad van West-Vlaanderen. Meer...

INFORMED CONSENT

Cassatie: bewijslast niet bij de arts!

U moet uw patiënt informeren. Maar wie moet bewijzen of het wel/niet gebeurd zou zijn? Het Hof van Cassatie heeft begin 2019 de knoop doorgehakt... Meer...

GRONDIG ONDERZOCHT - INFORMATIEVERPLICHTING

Wie moet de patiënt informeren over laboresultaten?

Stel, men laat zich onderzoeken bij een dermatoloog en die stuurt de laboresultaten, dewelke op een gezwel wijzen, naar de huisarts. Wie moet dan de patiënt informeren en wie is aansprakelijk als het niet gebeurt? Een vonnis licht toe... Meer...

BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID

Niet opdagen voor nacontrole: eigen schuld, dikke bult?

Stel, u hoort of ziet een patiënt niet meer op de nacontrole. Zelfs na een bericht op de voicemail door het secretariaat wordt er niet gereageerd. Als er dan later iets mis zou lopen, kunt u toch niet meer aansprakelijk gesteld worden? Meer...

GRONDIG ONDERZOCHT - INFORMATIEVERPLICHTING

Hoe ‘juridisch veilig’ informeren over de nazorg?

Ook inzake de nazorg, nadat de patiënt het ziekenhuis verlaten heeft, rust er een informatieverplichting op u. Hoe kwijt u zich het best van deze taak? Een recent arrest, dat handelt over feiten van bijna 20 jaar geleden, licht toe... Meer...

BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID - TANDARTSEN

Een vijl breekt af: is de tandarts aansprakelijk?

Wanneer u als tandarts een kanaalvulling uitvoert, bestaat de kans dat er een vijl afbreekt. Wordt dit dan beschouwd als een beroepsfout? Waarop moet u letten om geen juridische problemen te krijgen? Een recent arrest licht toe... Meer...

BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID

Wie en hoeveel moet u informeren als consulent?

Stel, een patiënt wordt voor een controle doorverwezen naar u. Het onderzoek is negatief wat betreft de gestelde vraag, maar levert wel andere informatie op. Waarop moet u letten om later niet aansprakelijk gesteld te worden? Meer...

GRONDIG ONDERZOCHT - INFORMED CONSENT

Hoe zuur kan gebrekkig informeren u opbreken?

Stel, als een patiënt het ziekenhuis verlaat, vergeet u te zeggen dat hij zo snel mogelijk moet terugkeren als zijn toestand zou verergeren. In welke mate kan dit aanleiding geven tot een schadevergoeding? Het Hof van cassatie licht toe... Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator