Advies toegevoegd op 30 maart 2023

ONROEREND GOED

Vooruitbetaling op een gebouw: boekhoudkundige en fiscale aspecten

Wanneer een onderneming een gebouw koopt of laat optrekken, moet ze normaal gezien een voorschot betalen of tussentijdse facturen van de aannemers betalen. Wat is het boekhoudkundig en fiscaal statuut van zulke vooruitbetalingen? Hoe moeten die vooruitbetalingen geboekt worden? Kunnen ze al afgeschreven worden? Geeft een voorschot recht op de investeringsaftrek, en komt het in aanmerking als herbelegging voor de gespreide taxatie van meerwaarden? Wat met de btw of registratierechten op het gebouw?

Inloggen

Gebruikersnaam
Wachtwoord Onthouden [?]

Gebruikersnaam/wachtwoord vergeten?

Abonneren

Toegang tot dit deel van
'Tips & Advies Ondernemingsdatabank' is voorbehouden voor abonnees.

Heeft u nog geen abonnement?
Abonneer u nu voor onmiddellijke toegang tot alle adviezen.


Abonneren

Contactgegevens
Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven
Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068
contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

Maatschappelijke zetel
Lefebvre Sarrut Belgium nv | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel
RPR Brussel | Btw BE 0436.181.878

Geactualiseerd op: 09.05.2024

Meer van Indicator