Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

RECHT - AANSPRAKELIJKHEID

Uw aansprakelijkheid tegenover klanten contractueel beperken via een zgn. bevrijdingsbeding

Uw aansprakelijkheid voor de diensten die u levert, kunt u beperken via een zgn. bevrijdingsbeding. Wat houdt dat beding in en welke spelregels moet u in acht nemen? Gelden er andere regels naargelang u zakendoet met andere ondernemers (b2b), dan wel met consumenten (b2c)? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Een prijsvermindering voor uw klant als contract niet helemaal correct nageleefd wordt

Het hervormde verbintenissenrecht, van toepassing sinds 1 januari 2023, stelt klanten in staat om een prijsvermindering te vragen wanneer u als leverancier zich niet zou houden aan de gemaakte afspraken. Wat betekent dat concreet? Kunt u in uw algemene voorwaarden daarover andere afspraken maken? Meer...

SLECHTE BETALERS

Uw werkzaamheden stopzetten totdat uw klant betaalt?

Een van uw klanten, waarvoor u regelmatig werkt, betaalt uw facturen niet op tijd. Mag u de werkzaamheden voor die klant dan zomaar stopzetten in afwachting van de betaling? Welke regels gelden er ter zake en wat moet u dan concreet doen? Meer...

RECHT - FACTUUR

Uw verkoopfactuur is gehackt, wat nu?

Een verkoopfactuur die u naar een klant mailde, wordt door hackers onderschept en aangepast, waardoor uw klant niet op uw rekeningnummer betaalt, maar op dat van de hackers. Kunt u uw klant dan nog eens laten betalen of niet? Welke voorzorgen kunt u zelf nemen opdat u een factuur niet aan de verkeerde betaalt? Meer...

RECHT - AANSPRAKELIJKHEID

Extra voorzorgen nemen als u onderhandelt over een belangrijk contract?

U gaat mogelijkerwijs binnenkort in zee met een nieuwe grote klant. Wat zijn dan vanaf 1 januari 2023 extra aandachtspunten bij uw contractonderhandelingen zelfs voordat u effectief samen zakendoet? Wat riskeert u als u er zich niet aan houdt? Meer...

RECHT - LEVERANCIER

Een contract ontbinden buiten de rechtbank om, kan dat?

Als uw opdrachtgever, klant of leverancier zijn verplichtingen niet nakomt, kunt u de overeenkomst soms zelf als ontbonden beschouwen. Wanneer kan dat precies en wat zal er tegen het einde van het jaar daaraan veranderen door het nieuwe Wetboek Verbintenissenrecht? Meer...

SLECHTE BETALERS - BORG

Een borgstelling voor uw klant vragen?

Als u niet zeker bent of een klant u zal kunnen betalen, kunt u vragen dat iemand zich voor hem borg stelt. Waarop moet u in dat geval letten? Waarom zoekt u maar beter een borg die zelf ook een financieel belang heeft bij de borgstelling? Meer...

RECHT - AANSPRAKELIJKHEID

Middelen- of resultaatsverbintenis: what’s in a name?

Een collega heeft in zijn algemene voorwaarden staan dat hij een middelenverbintenis en geen resultaatsverbintenis op zich neemt. Wat is het verschil tussen die twee en kunt u dat ook opnemen in uw voorwaarden? Meer...

ZAKENDOEN - KLANTEN

De vennootschap van een nieuwe klant/leverancier screenen?

U gaat in zee met een nieuwe klant en/of leverancier en u wilt graag weten wie er eigenlijk achter zijn vennootschap zit. Waar kunt u dan zoal info raadplegen over wie de bestuurders en de aandeelhouders daarvan zijn? Even kijken... Meer...

SLECHTE BETALERS - VARIA

Betaling factuur vragen aan de overnemer van uw klant?

Het bedrijf van een klant is door de coronacrisis in slechte papieren geraakt en is onlangs overgenomen. Kunt u dan zonder meer aan de overnemer de betaling van uw openstaande facturen vragen of niet? Waar hangt dat van af? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator