Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Een prijsvermindering voor uw klant als contract niet helemaal correct nageleefd wordt

Het hervormde verbintenissenrecht, van toepassing sinds 1 januari 2023, stelt klanten in staat om een prijsvermindering te vragen wanneer u als leverancier zich niet zou houden aan de gemaakte afspraken. Wat betekent dat concreet? Kunt u in uw algemene voorwaarden daarover andere afspraken maken? Meer...

KLANTEN - VOORSCHOT

Een voorschot vragen aan uw klanten: welke grenzen respecteren?

Kunt u aan uw klanten altijd een voorschot vragen voor de diensten of goederen die u zal leveren? Zijn er grenzen aan het bedrag dat u als voorschot mag vragen? Op wat moet u het voorschot dan aanrekenen? Meer...

SLECHTE BETALERS

Uw werkzaamheden stopzetten totdat uw klant betaalt?

Een van uw klanten, waarvoor u regelmatig werkt, betaalt uw facturen niet op tijd. Mag u de werkzaamheden voor die klant dan zomaar stopzetten in afwachting van de betaling? Welke regels gelden er ter zake en wat moet u dan concreet doen? Meer...

SLECHTE BETALERS - NALATIGHEIDSINTERESTEN

Hoeveel interesten vanaf juli 2023 voor uw slechte betalers?

Een klant betaalt uw facturen niet op tijd. Welke interesten kunt u dan voor de tweede helft van 2023 aan hem aanrekenen en vanaf wanneer zijn die precies verschuldigd? Wat als u andere contractuele afspraken gemaakt heeft? Meer...

GESTART ALS ZELFSTANDIGE - KLANTEN

Voortaan een voorschot vragen aan uw klanten?

Om te vermijden dat klanten u niet correct betalen, wilt u voortaan werken met voorschotten. Kan dat zomaar en altijd en zijn er bepaalde grenzen die u moet respecteren? Waarom is het belangrijk om dat expliciet te voorzien in uw contracten? Meer...

BANK - BANKWAARBORG

De bank de betaling van uw facturen laten garanderen?

Om er zeker van te zijn dat uw klant een ‘dikke’ factuur wel zal betalen, wordt er in de praktijk weleens gewerkt met een bankgarantie. Wat houdt dat precies in en waarop moet u zoal letten als er zo’n waarborg gegeven wordt? Meer...

RECHT - SLECHTE BETALERS

De goederen van uw klant bijhouden totdat hij u betaalt?

Een van uw klanten betaalt uw facturen niet op tijd. Kunt u dan zomaar weigeren om zijn goederen die zich bij u bevinden aan hem terug te geven? Kunt u afspraken op dat vlak maken in de overeenkomst die u met uw klant sluit? Meer...

FACTUUR - BETALING

Hoe een gedeeltelijke betaling van uw facturen verwerken?

Een van uw goede klanten heeft nog een aantal facturen bij u ‘openstaan’ voor in totaal bv. € 5.700. Op uw verzoek heeft hij nu onlangs een betaling van € 2.500 gedaan. Hoe moet u die gedeeltelijke betaling dan aanrekenen? Kunnen er ook gevolgen zijn aan de keuze die u daarbij maakt? Meer...

SLECHTE BETALERS - VOORSCHOT

Hoe u beschermen tegen wanbetalingen na de coronacrisis?

Er wordt een zondvloed aan wanbetalingen voorspeld na de coronacrisis. Kunt u zich daar als zelfstandige nú al tegen wapenen? Welke voorzorgsmaatregelen kunt u nemen opdat uw klanten u wel nog (tijdig) betalen? Meer...

FACTUUR - BETALINGSTERMIJN

Binnen welke termijn moet uw factuur betaald worden?

Een klant betaalt uw factuur niet, ondanks de herinnering die u hem gestuurd heeft. Vanaf wanneer mag u ervan uitgaan dat hij te laat is met zijn betaling? Welke afspraken kunt u daaromtrent maken en welke wijziging komt eraan? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator