Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Consumerconnect als nieuw digitaal platform voor consumenten: wat moet u hierover weten?

Op 16.02.2024 werd in het Staatsblad een wet gepubliceerd die een nieuw digitaal consumentenplatform aankondigde. Dit platform is nu operationeel onder de naam ‘Consumerconnect’. Welke informatie en hulp kan een consument er vinden? Wat betekent dit voor u als ondernemer of zelfstandige? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Verplicht twee leveringsopties geven bij online verkopen

Omdat uw onderneming ook een webshop heeft, bent u sinds een wet van 9 februari 2024 verplicht om uw klanten die via die weg bestellen, de keuze te geven tussen minstens twee verschillende leveringswijzen. Hoe gaat u daar het best mee om? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Uw particuliere klant wil zijn geld terug, hoe reageren?

Een particuliere klant komt enkele dagen na zijn aankoop opnieuw in de winkel en vraagt zijn geld terug. Moet u op die vraag ingaan of kunt u zeggen dat ‘gekocht gekocht is’? Gelden er andere regels als de klant iets op uw webshop kocht? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Uw klant laten betalen als die een online aankoop herroept?

De coronacrisis doet u overwegen om met een eigen webshop te starten. U ziet echter op tegen de verzend- en terugzendkosten als een particuliere klant zich bedenkt. Kunt u die ten laste leggen van de klant? Hoe gaat u daarbij te werk? Meer...

BANK - BETALING

Nieuwe spelregels voor online betalingen!

Een nieuwe Europese richtlijn wordt sinds 25 augustus 2020 geleidelijk ingevoerd zodat tegen 1 januari 2021 consumenten beter beschermd zijn als ze online iets aankopen en betalen. Hoe zit dat en wat moet u als ondernemer doen? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Welke spelregels voor afhaalsysteem of bestelling via e-mail?

Om in deze moeilijke tijden toch nog omzet te behalen, laat u uw klanten bestellingen doen via telefoon of e-mail. Moet u dan rekening houden met de strenge spelregels voor een zgn. verkoop op afstand die gelden voor bv. een webshop? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Europa verbiedt het zgn. geoblocking op webshops...

In de media kwam dat vanaf 01.05.2018 een Europees verbod op zgn. geoblocking voor online diensten in werking zou treden. Waar gaat dat over en moet u daar dan nu ook al rekening mee houden als u bv. een webshop heeft? Meer...

HANDELSPRAKTIJKEN - VARIA

Moet u algemene voorwaarden op uw webshop zetten?

Een abonnee vroeg zich af of hij verplicht is om algemene voorwaarden op zijn webshop te publiceren. Indien hij in zulke voorwaarden voorziet, zijn die dan ook afdwingbaar als een klant iets bestelt? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Gratis laten terugsturen zonder dat het u iets kost…

Online shoppen wordt een stuk goedkoper, luidde een krantenkop. In welke mate kunt u de klanten van uw webshop gratis uw producten laten retourneren zonder dat het u iets kost? Wat zijn voor u de aandachtspunten? Meer...

RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN

Krijgen uw klanten straks meer bedenktijd?

Onlangs werden de regels rond de handelspraktijken ingevoegd in het nieuwe Wetboek Economisch Recht. Er werd daarbij het een en ander gewijzigd, onder meer rond de bedenktijd. Wanneer is dat voor u van belang? Meer...

Geactualiseerd op: 14.06.2024

Meer van Indicator