Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

LOONOPTIMALISATIE

Einde van de mobiliteitsvergoeding: wat nu?

Het Belgische fileleed wordt al sinds jaren (deels) toegeschreven aan het gunstige fiscale stelsel voor bedrijfswagens. In die context werden twee kaders uitgewerkt om werknemers met een dergelijke bedrijfswagen aan te moedigen over te stappen op andere vervoersalternatieven voor hun woon-werkverkeer: de mobiliteitsvergoeding en het mobiliteitsbudget. Het Grondwettelijk Hof (GwH, 23.01.2020) heeft ondertussen de regeling inzake de mobiliteitsvergoeding evenwel nietig verklaard. Wat zijn de praktische implicaties hiervan? En wat met het mobiliteitsbudget? Meer...

LOON

Mobiliteitsbudget: toepassing nu verduidelijkt

Het mobiliteitsbudget (Wet van 17.03.2019, BS 29.03.2019) geeft aan werknemers de mogelijkheid om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een budget dat op verschillende manieren aangewend kan worden. Op initiatief van ministers Peeters, De Croo en De Block werd een website ( http://www.mobiliteitsbudget.be ) gelanceerd die vragen van werknemers en werkgevers over het mobiliteitsbudget beantwoordt. We overlopen voor u de meest relevante punten uit de FAQ. Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Mobiliteitsbudget: eindelijk goedgekeurd

Het mobiliteitsbudget geeft u en uw collega’s de mogelijkheid om uw bedrijfswagen in te ruilen voor een budget dat u naar keuze kunt besteden aan een milieuvriendelijke bedrijfswagen of aan duurzame vervoermiddelen, of zelfs cash kunt laten uitbetalen. Wie beslist over de invoering van het mobiliteitsbudget? Hoe wordt de omvang ervan bepaald? Waarvoor kunt u als werknemer uw mobiliteitsbudget zoal aanwenden? Hoe wordt u dan belast? Zijn de kosten van de verschillende alternatieven voor het bedrijf ook altijd fiscaal aftrekbaar? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Mobiliteitsvergoeding: hoe berekenen?

Van welke wagen moet u de cataloguswaarde gebruiken bij de berekening van de mobiliteitsvergoeding? Zijn de regels anders voor de berekening van de CO2 -solidariteitsbijdrage? Mag u de mobiliteitsvergoeding aanpassen als een werknemer na een functiewijziging recht zou hebben op een andere bedrijfswagen? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Na ‘cash for cars’ binnenkort ook een mobiliteitsbudget?

De ministerraad heeft op 16.03.2018 een politiek akkoord bereikt over het mobiliteitsbudget. Intussen is er ook een wetsvoorstel ingediend. Werknemers zullen op basis daarvan in principe in overleg met de werkgever kunnen kiezen voor een kleinere of groenere wagen in combinatie met milieuvriendelijk vervoer en/of cash. Wie komt voor dat mobiliteitsbudget in aanmerking en hoe wordt dat budget berekend? Wat zijn de fiscale gevolgen en de gevolgen op het vlak van RSZ, zowel voor het bedrijf als voor de werknemer? Welke andere aandachtspunten zijn er? We geven u alvast een voorsmaakje... Meer...

VERLONING

Dan toch geen controles op de naleving van de loonnorm?

Hoewel al langer aangekondigd werd dat er strenger opgetreden zou worden tegen bedrijven die de loonnorm niet naleven, kon u onlangs in de krant ‘De Tijd’ lezen dat er in de praktijk eigenlijk geen controles gebeuren. Wat houdt de loonnorm concreet in? Welke vormen van verloning vallen onder de loonnorm en welke niet? In welke omstandigheden kan het bedrijf toch nog een loonsverhoging toekennen? Wat zijn de sancties voor wie de loonnorm niet naleeft? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

‘Cash for cars’: uw bedrijfswagens inruilen voor een mobiliteitsvergoeding?

Werknemers kunnen hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsvergoeding. Het wetsontwerp werd op 15.03.2018 goedgekeurd. Welke werknemers komen in aanmerking? Hoeveel bedraagt die vergoeding? Hoe wordt zij belast? Is een mobiliteitsvergoeding betalen voor het bedrijf goedkoper dan een firmawagen toekennen? Meer...

LOONNORM

De nieuwe loonnorm is vastgelegd

De sociale partners hebben in het interprofessioneel akkoord (IPA) voor 2017-2018 de loonnorm vastgelegd op 1,1%. Mag u nu loonsverhogingen toekennen? Welke extra’s kunt u nog altijd buiten die loonnorm om invoeren? Meer...

BEDRIJFSWAGEN

Hoe problemen en discussies vermijden dankzij een goede ‘car policy’?

In welke mate bepaalt de werkgever zelf vrij de regels voor het gebruik van de bedrijfswagens in een ‘car policy’? Wat zijn de voor- en nadelen van het opnemen van die car policy in het arbeidsreglement? Welke afspraken kunt u zoal maken over het privégebruik? Kunt u de wagen terugvragen als een werknemer bv. ziek is of deeltijds gaat werken? Hoeveel vrijheid geeft u uw collega’s in het kiezen van een wagen? Waarmee moet u uitkijken als een werknemer zelf opties betaalt of bijlegt om een grotere wagen te krijgen? En wie draait op voor schade aan de wagen? Wat kunt u daarover extra voorzien? Meer...

LOONKOSTEN

Kunt u brutoloon omzetten in een voordeligere alternatieve beloning?

Omwille van de loonmatiging kan het bedrijf u en uw collega’s ook in 2014 geen loonsverhoging toekennen. Kunt u het bedrijf adviseren om de loonkosten te optimaliseren en tegelijk de medewerkers te motiveren door hen in ruil voor een stuk brutoloon bv. een bedrijfswagen of een cafetariaplan te geven? Wat houdt zo’n cafetariaplan precies in? Welke rol spelen de sectorbarema’s daarbij? Wat is het standpunt van de RSZ? Loopt u dan mogelijk een risico met de ‘sociale’ antimisbruikbepaling? Is er meer flexibiliteit wanneer het om een loonsverhoging gaat (bv. bij een promotie) of om variabel loon? Onder welke voorwaarden is alternatief belonen toch perfect mogelijk, zelfs als u alle risico’s wilt uitsluiten? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator