Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BEDRIJFSWAGENS

Welke fiscale regels voor elektrische auto’s en laadpalen in 2022?

De recent goedgekeurde wet tot vergroening van de mobiliteit bevat niet enkel negatieve maatregelen voor auto’s die volledig of gedeeltelijk op fossiele brandstof rijden. Ook de kosten van elektrische auto’s zullen minder aftrekbaar worden, maar wel pas vanaf 2027. Tot dan blijven de huidige regels gelden. We zetten die voor u nog eens uiteen, en lichten ook toe welke fiscale stimulus de ‘vergroeningswet’ bevat voor publiek toegankelijke laadpalen. Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Bedrijfswagen: u mag de laadpaal houden?

Worden u en uw collega’s extra belast als het bedrijf de laadpaal bij u thuis en het elektriciteitsverbruik betaalt? Wat zei de Dienst Voorafgaande Beslissingen (DVB) onlangs daarover? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Nu strengere CO2 -emissietests: gevolgen?

Sinds Europa een nieuwe CO2 -uitstoottest ingevoerd heeft, komt het soms voor dat er voor een bepaalde wagen meer dan één CO2 -uitstootgehalte beschikbaar is. De nieuwe WLTP-norm kan ook tot fors hogere uitstootgehaltes aanleiding geven. Welk uitstootgehalte mag u nu volgens de fiscus gebruiken om het voordeel alle aard en de fiscale aftrekbaarheid van een bedrijfswagen te berekenen? Gelden dezelfde principes ook voor de RSZ? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Mobiliteitsvergoeding: hoe berekenen?

Van welke wagen moet u de cataloguswaarde gebruiken bij de berekening van de mobiliteitsvergoeding? Zijn de regels anders voor de berekening van de CO2 -solidariteitsbijdrage? Mag u de mobiliteitsvergoeding aanpassen als een werknemer na een functiewijziging recht zou hebben op een andere bedrijfswagen? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Na ‘cash for cars’ binnenkort ook een mobiliteitsbudget?

De ministerraad heeft op 16.03.2018 een politiek akkoord bereikt over het mobiliteitsbudget. Intussen is er ook een wetsvoorstel ingediend. Werknemers zullen op basis daarvan in principe in overleg met de werkgever kunnen kiezen voor een kleinere of groenere wagen in combinatie met milieuvriendelijk vervoer en/of cash. Wie komt voor dat mobiliteitsbudget in aanmerking en hoe wordt dat budget berekend? Wat zijn de fiscale gevolgen en de gevolgen op het vlak van RSZ, zowel voor het bedrijf als voor de werknemer? Welke andere aandachtspunten zijn er? We geven u alvast een voorsmaakje... Meer...

BEDRIJFSWAGENS

‘Cash for cars’: uw bedrijfswagens inruilen voor een mobiliteitsvergoeding?

Werknemers kunnen hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsvergoeding. Het wetsontwerp werd op 15.03.2018 goedgekeurd. Welke werknemers komen in aanmerking? Hoeveel bedraagt die vergoeding? Hoe wordt zij belast? Is een mobiliteitsvergoeding betalen voor het bedrijf goedkoper dan een firmawagen toekennen? Meer...

AUTOKOSTEN

Bedrijfswagens: hoe voordeel alle aard beperken en de fiscale aftrek optimaliseren?

Waarop moeten u en uw collega’s letten bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen om het belastbaar voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden? Hoe kunt u daarnaast de verworpen uitgaven van uw wagenpark minimaliseren, nu het zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van autokosten vanaf 2020 verder beperkt? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Bedrijfswagens nu in 2017 opnieuw meer belast

Net zoals elk jaar wordt de berekening van de CO2 -taks en het voordeel alle aard voor bedrijfswagens ook in 2017 aangepast. Wanneer is die CO2 -taks eigenlijk van toepassing en wanneer niet? Mag u voor het voordeel alle aard rekening houden met ‘saloncondities’? Daarnaast is er nu ook een nieuwe belasting op ‘tankkaarten’ en is de eigen bijdrage niet meer aftrekbaar voor de bepaling van de verworpen uitgave. Hoe werken die nieuwe maatregelen? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Belasting bedrijfswagens ook in 2016 hoger

Net zoals in de vorige jaren stijgt ook in 2016 het privé belastbaar voordeel alle aard en de CO2 -taks voor bedrijfswagens. Hoe wordt die stijging bepaald? Hoe berekent u vanaf nu het VAA en de CO2 -taks? Meer...

bedrijfswagen

Een tankkaart als opslag voor 2015?

Als een aantal collega’s nog geen tankkaart bij hun bedrijfswagen hebben, dan is het om fiscale redenen voordelig hen toch zo’n tankkaart te geven en hen te vragen de kosten van de tankbeurten terug te betalen. Zo stijgt hun nettoloon zonder meerkosten voor het bedrijf. Het bedrijf zelf bespaart ook nog een stukje belastingen. Hoe werkt dat precies? Meer...

Geactualiseerd op: 02.05.2024

Meer van Indicator