Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 8 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

WELZIJN

Alcohol- en drugsbeleid op de werkvloer

Het is uitermate belangrijk om in uw bedrijf een preventief beleid inzake alcohol- en druggebruik te voeren. Overmatig gebruik van alcohol of drugs kan immers ernstige gevolgen hebben binnen uw bedrijf. De aanpak van alcohol- en druggebruik binnen de werksituatie is een belangrijk onderdeel van een goed welzijnsbeleid in uw onderneming. Meer...

ONTSLAG

Werknemer is tijdens zijn ziekteverlof elders aan het werk: hoe aanpakken?

Hoe zou niet de eerste keer zijn dat een werknemer zich ziek meldt en tegelijkertijd elders aan het werk is of zijn huis verbouwt. Wat kunt u ondernemen wanneer u van dergelijke feiten weet krijgt? Hoe bewijst u dat dan? Mag een werknemer tijdens zijn arbeidsongeschiktheid soms toch andere activiteiten uitoefenen? Wanneer wel en wanneer niet? Kunt u dan weigeren om de werknemer nog verder een gewaarborgd loon uit te betalen? Heeft u ook in zo’n situatie een voldoende motief om de werknemer te ontslagen om een dringende reden? Meer...

TELEWERK

Telewerken vanuit het buitenland?

Mag een werknemer telewerken vanuit het buitenland? Wat zijn dan de spelregels inzake belastingen en sociale zekerheid? Voorziet uw arbeidsongevallenverzekering dan dekking? Welk arbeidsrecht is dan van toepassing? Meer...

HR-BELEID

Hebben uw medewerkers nu het recht om te ‘deconnecteren’?

De Relancewet van 26 maart 2018 heeft twee maatregelen geïntroduceerd rond het aanpakken van burn-outs en digitale stress. Volgens sommige media hebben uw werknemers nu het recht om te ‘deconnecteren’... Wat houden die maatregelen in de realiteit concreet in? In welke mate brengen ze voor u als werkgever nieuwe verplichtingen met zich mee? U moet nu met het CPBW overleggen over het gebruik van digitale communicatiemiddelen. Kan het CPBW daarover ook beslissingen nemen of beslist u zelf welke maatregelen u al dan niet invoert? Meer...

ARBEIDSORGANISATIE

Nu flexibeler werken met glijdende uurroosters en occasioneel telewerk?

De Wet werkbaar en wendbaar werk heeft een wettelijk kader gecreëerd voor glijdende uurroosters. Wat zijn daarbij de spelregels? Waarom past u nu toch het best uw arbeidsreglement aan, ook als u al eerder met glijdende uurroosters werkte? Hebben uw werknemers nu effectief het recht om occasioneel van thuis te werken of kunt u toch nog uw toestemming weigeren? Waarmee houdt u dan het best rekening? Meer...

THUISWERK

Thuiswerken: leg altijd vooraf de afspraken over een onkostenvergoeding vast!

Cassatie bracht recentelijk meer duidelijkheid over de vraag wanneer er effectief sprake is van ‘thuisarbeid’. Wanneer is er nu sprake van thuisarbeid en wanneer van telewerk? Welke kosten moet u als werkgever in elk van beide gevallen dragen en welke niet? Hoe vermijdt u dat uw werknemer achteraf een forfaitaire kostenvergoeding van 10% van zijn brutoloon claimt? Worden de kostenvergoedingen die u in het kader van thuisarbeid of telewerk toekent belast? Zijn ze ook vrij van RSZ? Welke interessante forfaitaire vergoeding kunt u aan telewerkers toekennen? Meer...

ZELFSTANDIGE MEDEWERKERS

Werken met zelfstandige medewerkers: hoe schijnzelfstandigheid voorkomen?

Als u vandaag een kaderlid aanwerft, dan vraagt de kandidaat nogal eens of het ook mogelijk is om ‘onder zelfstandig statuut’ te werken. Wat is dan uw risico als de sociale inspectie schijnzelfstandigheid zou inroepen? Kan de werknemer u daartegen vrijwaren? Welke criteria zijn bepalend om te beslissen of er al dan niet sprake is van schijnzelfstandigheid? Is een ex-werknemer als zelfstandige voor u laten werken extra riskant? En kunt u ook vooraf rechtszekerheid krijgen met een ‘sociale ruling’? Wat zijn dan de aandachtspunten bij het opstellen van het contract? Waarmee moet u uitkijken als u de opdracht omschrijft, de werkuren wilt bepalen of afspraken maakt over de beëindiging van de overeenkomst? En mag u in exclusiviteit voorzien? Meer...

INTERNET

Hoe stelt u paal en perk aan het privé surfen of mailen van uw werknemers tijdens de werkuren?

Bijna iedereen zit tegenwoordig op Facebook en het bezoeken van ‘sociale netwerksites’ wordt tijdens de werkuren alsmaar populairder. U merkt dat ook sommige van uw werknemers dagelijks heel wat van hun werktijd ‘verprutsen’ door het versturen van privémails of door het surfen op internet. Hoe kunt u hier paal en perk aan stellen? Is het nuttig om te werken met een zgn. internetpolicy? Kunt u controleren wie er veel en op welke websites surft? Kunt u een werknemer bij misbruiken op staande voet ontslaan om een dringende reden? Meer...

Geactualiseerd op: 08.05.2024

Meer van Indicator